Wanneer jij je kindje tijdens de zwangerschap verliest weet je al dat je enorm geconfronteerd zal gaan worden op bepaalde dagen. Zo ook de uitgerekende dag. Als je jouw kindje op die dag niet in je armen kunt nemen is de uitgerekende dag een vreselijke dag. Hoe kun je nou omgaan met confronterende dagen door voor jezelf zorgen en misschien wel je kindje herdenken? Ik geef je 5 tips.

Voor jezelf zorgen

Het wordt vaak gezegd: “Zorg goed voor jezelf”. Makkelijker gezegd dan gedaan om uit te voeren in de praktijk. Zeker wanneer je emotioneel bent en niet weer wat je met jezelf aan moet. Hoe kun je voor anderen zorgen als je niet zo goed voor jezelf kunt zorgen op het moment? Het is moeilijk maar er zijn verschillende manier en ik help je met wat overzicht brengen zodat je een idee hebt over wat je op die vervelende dagen zou kunnen doen.

Ik schrijf trouwens over de uitgerekende dag,
maar daar kun je bijvoorbeeld ook de geboortedag lezen of een andere confronterende dag.

1. Volg je hart

Yup, volg je hart. Doe wat goed voelt voor jou. Wil jij die dag werken? Doet het. Wil jij die dag juist met een deken over je heen liggen? Doe het. Het is heel belangrijk om je gevoel te volgen. Dat is soms best lastig want je hebt nu eenmaal ook verplichtingen en daardoor kun je niet altijd je hart volgen. Probeer het dan zo goed mogelijk te doen op de momenten die je voor jezelf hebt. Wil je alleen zijn of juist met vriendinnen/ familie / je partner iets doen? Denk erover na.

2. Wees lief voor jezelf

Maar juist op die hele confronterende dagen zoals de uitgerekende datum mag je echt wat liever zijn voor jezelf. Te snel vegen we ons verdriet onder het tapijt. Te snel vinden we van onszelf dat we verder moeten want we hebben verplichtingen. En mensen zullen ons wel vinden zeuren. Nee, jij hebt verdriet én jij mag dus jouw verdriet uiten. JIJ MAG DAT. Vind je het fijn om niet te hoeven koken? Zorg ervoor dat thuisbezorgd langs komt. Of kook de dag van te voren. En door een pizza uit de vriezer vertrekt de honger ook.

3. Leg de lat niet te hoog

Zoals ik eigenlijk hierboven al schrijf: wees lief voor jezelf. Dat houdt ook in: Leg de lat niet te hoog. Altijd een uitgebalanceerd dieet? Het maakt niet uit als je vandaag eens ongezond eet. Je mag het op dit soort dagen echt makkelijker maken voor jezelf. Elke dag aan het stofzuigen? Het maakt absoluut echt niet uit als je daar geen zin in hebt. Morgen weer een dag.

4. Plan en bespreek

Heb jij behoefte om naar de begraafplaats o.i.d. te gaan? Volg je hart. Overleg met je partner, misschien denkt hij/zij er zelf niet aan maar zou hij/zij wel graag meewillen. Verwacht jij dingen van je partner op de uitgerekende dag? Geef deze wel aan en verwacht niet dat zij in jouw hoofd kunnen kijken. Er gaan veel relaties stuk of ze komen in zwaar weer na zwangerschapsverlies, het is belangrijk om te blijven bespreken. Plan dus samen iets in. Misschien willen jullie een ballon oplaten, een kaarsje branden bij jullie kerk, een plantje kopen om te kunnen planten, een tattoo laten zetten? Het is compleet aan jullie maar bespreek met elkaar wat de wensen zijn van de ander.

5. Jouw verdriet

Ik besef dat ik hier mezelf iets ga tegenspreken: Het is jouw verlies en laat je niet door een ander vertellen hoe jij om moet gaan met jouw rouw. En ja daar ging juist dit artikel met tips. Zie je de dubbelheid?

Weet dat er manieren zijn om met jouw verdriet om te gaan. Het is aan jou om hier vorm aan te geven. Iedereen is anders en daardoor ook de manieren hoe we met verlies omgaan. Ik kan dus alleen mijn manier aangeven en wat ik tegenkom bij de vrouwen die ik coach.

Lotgenotengroep Zwangerschapsverlies

In de Facebookgroep van Lief Gedragen bespreken we ook hoe de leden met hun zwangerschapsverlies omgaan. Zo leren we van elkaar en doen we ideeën op. Maar ook steunen we elkaar en dat is fijn want juist diegene die weten hoe jij je voelt begrijpen je. Merk je dat je vastloopt met jouw rouwproces of ben je de balans kwijt? App of mail me dan! Dat doe je makkelijk via deze site. Ik help je dan in het terugkrijgen van je balans na het verlies van je kindje tijdens de zwangerschap en geef je de handvatten om zelf de balans weer terug te krijgen.

Liefs,

Kimberly

 

Share this Post